År 2 - Linjer



Uppgift 1

Vi funderade på vad en linje är? Tillsamman kom vi fram till att det är när man drar med en penna från ett ställe på ett papper till ett annat ställe på papperet.

Vi tittar på två olika sorters linjer, en rak och en böjd. Vi jämför dem och förklarar med ord varför de är olika. Sedan får alla i uppgift att rita så många linjer som möjligt, krav är att de ska se olika ut. Eleverna har sedan i par jämfört sina linjer, har vi några som är lika? vilka skiljer sig åt? hur? Tillsist ritade vi gemensamt upp olika sorters linjer på tavlan och namngav dem. Det blev massor av olika linjer, raka, zick-zackiga, böjda, berg-och-dalbanan, snäckan, musöron, trappan, borgen, darriga mfl.


Genom undervisningen ska eleven utveckla förmågan att:
Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.


Vi arbetar med följande centrala innehåll i årskurs 1-3:
Bildframställning
  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion
Redskap för bildframställning
  • Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
  • Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

Kommentarer